Проект:

Проект « Фонетика. Графіка»Тема. Звуки мови. Знаки письма.Мета. Узагальнити знання учнів про звуки мови, формувати орфоепічні навички, розвивати логічне  мислення, творчі здібності; вдосконалювати навички роботи в групі; виховувати любов і шану до рідної мови.                          Хід заходуІ Організаційна частина.ІІ Проведення конкурсів.   1-й конкурс «Лінгвістичний ключ»Від кожної команди виходить представник і одержує картку.Щоб виконати завдання, треба в усіх словах  підкреслити другу від початку букву – це буде початок прислів*я.                        Картка  № 1Записати слова в алфавітному порядку.Земля, владар, олень, абетка, льон, ґедзь, ешелон, гілка, білочка, народ, грунт, пішохід, одуд.                        Картка № 2Виписати слова, які починаються дзвінкими приголосними.Вдача, схід, бадилля, котити, двері, вшанувати, швидко, гичка, зсадити, переляк, блиск, тихенько, роса, звичка, хотіти, носовичок.                         Картка № 3Виписати слова, які починаються глухим приголосним.Псевдонім, хлібороб, зрада, чорногуз, віл, чванько, хоробрий, дідусь, шнурок, тернистий, вранці, ксьондз, лісочок, штанці, зустріти, криниця, підліток, бранець, слава, талант.                                Картка № 4Виписати слова, у яких є м*які приголосні.Схожість, виблиск, стіна, борщ, копійка, змореність, вивіска, борня, змова, автомобіль, очиська, степовик, вивільга, стельмах, убір, льон.Відповідь: 1.Більше діла – менше слів. 2.Давши слово – держись, не давши – кріпись. 3.Слово не стріла, а ранить глибше. 4.Хто мовчить, той двох навчить.    2-ий конкурс «Орфоепічні навички»Від кожної команди виходять по два представники. Один одержує картку із скоромовкою, яку  має прочитати правильно,чітко вимовляючи звуки. Другий представник робить на дошці фонетичний розбір слова, яке запам*яталося.   Глянь: в лелечій у оселі в білих льолях милі лелі. Лелі, леленьки малі у кубельці, у теплі.Сів шпак на шпаківню, заспівав пісню півню: «Ти не вмієш так, як я, як ти не вмію я».Сидить Прокіп – кипить окріп, пішов Прокіп – кипить окріп. Як при Прокопові кипів окріп, так і без Прокопа кипить окріп.Кіт котові каже: «Коте, до комори кадуб вкотиш, в кадуб вкинеш капустинку, кілька кетягів калини». 3-ій конкурс «Хто більше».Написати якомога більше слів, які однаково читаються зліва направо і навпаки.З поданими літерами скласти слова.Картка № 1: а, о, і, и, к, л, м, н, с, т.Картка № 2: а, а, и, о, у, л, м, р, с, ш.Картка № 3: а, о, у, и, к, л, м, р, с, т.Картка № 4: а, о, є, у, и, л, м, н, р, с.Записати слова, які  відрізняються від поданих одним звуком.Сад, вулики, рік, гора, коса, гриб.Луг, качан, лан, сон, гай, рік.Село, липа, хміль, бій, маг, ропа.Рік, грати, жити, порт, вір, ручка.4-ий конкурс «Бліц-турнір»1.   Які алфавіти складаються з шести літер?(Азбука, абетка).
2.   У якому слові-вигуку є сто однакових звуків?(Стоп).
3.   Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче?(Пе, че).
4.   Що знаходиться посередині школи?(Звук о).
5.   Як написати слово робота п*ятьма літерами?(Праця).
6.   Що треба зробити, аби майка злетіла?(Замінити м на ч: чайка).
7.   Чим закінчується вечір і ніч?(Приголосними звуками).
8.   Назвіть слово, в якому один звук позначається трьома буквами.(Дзь).
9.   Скількома буквами можна позначити звук й?(П*ятьма: й, я, ю, є, ї).
5-ий конкурс «Кращий каліграф».Представник від кожної команди, одержавши завдання, каліграфічно записує його на дошці.1.               У таких країнах Далекого Сходу, як Китай і Японія, каліграфія з давніх- давен вважається великим мистецтвом.
2.               Конкурс каліграфів проводиться й донині. А нещодавно лікарі встановили, що каліграфія – один із дієвих засобів лікування стресів.
3.               На основі наукових досліджень учені розробили нову систему ознак почерку. За спеціальними методиками можна швидко провести аналіз і порівняння почерку.
4.               Нові методи дають змогу визначити, хто написав текст – чоловік чи жінка, яка в них освіта, національність(за І.Логвиненком).
6-ий  конкурс «Юні казкарі».Продовжити лінгвістичну казку. Дібрати заголовок.В одному царстві, яке називалось Фонетика, жили собі Голосні та Приголосні звуки. Голосних було мало, але їх дуже любили Слова. Кожний Голосний звук був у великій пошані. У Голосні звуки був закоханий Наголос. Одного разу…7-ий конкурс «Проби пера».Скласти мініатюру у віршах чи у прозі, у якій кожне слово починалося б одним і тим самим звуком.Наприклад:   Сипле, сипле сад самотній                         Сірий смуток – срібний сніг,--                         Сумно стогне сонний                            струмінь,                         Серце слуха срібний сміх.Порослий папороттю прадавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п*янило принадними пахощами. Підгорецький палац привітно прийняв прибулого поета.ІІІ.Підбиття підсумків.«Відкритий мікрофон»:«Я не знав, а тепер знаю…»« Я хочу дізнатися…»« Мені було цікаво…»



Проект «Поезія серця і душі»Тема. Поезія серця і душевні. Повторення та узагальнення вивченого про пісні.Мета. Повторити та узагальнити все вивчене про пісні( види календарно-обрядових пісень та головні календарні обряди, провідні мотиви колискових пісень, їх лексичні особливості); повторити специфіку пісень літературного походження, виникнення стрілецьких пісень, їх особливості; розвивати вміння вдумливо та виразно читати поетичні твори, пояснювати роль символів у них, визначати провідний мотив творів; розвивати комунікативну (РЗМ), інформаційну (добір інформації, її аналіз) компетенції; виховувати ціннісне ставлення до родини, народу.Обладнання. Магнітофон, записи музичних творів, інформаційний матеріал для захисту проекту «Поезія серця і душі».                          Перебіг заходуІ. Організаційна частина.ІІ. Повідомлення теми та мети заходу.                        Минулося старе кобзарювання,                        Але нема без пісні існування…І справді, українська пісня – справжнє диво. Вона несе нас над морями і ріками, над роздольними степами і тінистими дібровами, веде у чарівний світ, правдиво показує людські радощі і печалі, особливості побуту, звичаїв, світобачення українців. Ми навіть незчуємося, як серця наші сповняться гордістю за нашу славну Україну, за її важке героїчне минуле, за наш талановитий та мудрий народ, що створив таку незвичайну красу – пісню.
Сьогодні ми завершуємо роботу над нашим проектом «Поезія серця і душі», спробуємо пригадати й узагальнити все вивчене про пісню, заглянемо ще раз у її чарівний світ. З матеріалів, які ви сьогодні підготували, створимо альбом родинної пісні. Але найперше пригадаємо, що пісня – жанр музичного мистецтва, який нерозривно пов*язаний з іншими видами мистецтв. Тому ми спробуємо скористатися «музичними акварелями», щоб намалювати пісню, відобразивши всю її красу і неповторність.ІІІ. Повторення та узагальнення вивченого.ІV. Актуалізація опорних знань.
 Інтерактивна вправа «Музичні акварелі».1.   Яку пісню називають народною?
2.   Назвіть різновиди народно-обрядових пісень.
3.   Які обряди вони супроводжують?
4.   Як анафора та рефрен пов*язані з піснею?
5.   Дайте визначення колискової.
6.   Назвіть її лексичні особливості.
7.   Які пісні літературного походження ви знаєте?
8.   Що таке пісня-гімн?
9.   Що вам відомо про національний гімн нашої держави?
10.                     Чим відрізняються стрілецькі пісні від інших?
11.                       Яку легенду ви знаєте про походження української пісні?
Легенда про пісню (розповідає учень).Інтерактивна вправа «Пісенна мозаїка»Які прислів*я та приказки про спів та музику вам відомі?Орієнтовні відповіді. Яка музика, такі й танці.Ваші грають, а наші ридають. Або грай, або гроші вертай. Грай ти, Матвію, бо я не вмію. Басистий немає, де сісти. На скрипочці грає, бо веселість має. Скрипка плаче і сліз не має. Музика без басів, як гість без грошей. Танець не робота, а хто не вміє, то срамота.Інтерактивна вправа «Музичний аукціон».Заспівайте уривок пісні, у якому фігурують людські імена ( назви квітів, астрономічні об*єкти).Орієнтовні відповіді.«Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «А до мене Яків приходив…», «Та куди ти їдеш, Явтуше?», «Несе Галя воду...», «Полюбила Петруся та сказати боюся…», «Ой, Марічко, чичері…» та інші.«Ой у полі нивка, цвіте материнка…», «Барвіночку зелененький, чому ся не стелиш?», «Коло мої хати зацвіли блавати», «Ой зацвіла ружа край вікна…», «Ой не цвіти буйним цвітом, зелений катране…» та інші.«Місяць на небі, зіроньки сяють…», «Ой зійди-зійди, ясен місяцю, як млиновоє коло…», «Чом ти не прийшов, як місяць зійшов…», «Ой матінко-зірко, як у строку гірко…», «Котилася зірка та й із підвечірка…», «Котилася ясна зоря з неба…» та інші.Інтерактивна вправа «Слово про пісню».Назвіть авторів висловлювань про українську пісенність.«Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…» (Тарас Шевченко).«Що за милозвучність та краса ці українські пісні…» (Павло Грабовський).«Без пісні нема духовного життя народу…»(Андрій Малишко).
«Українська пісня… Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте дитинство…» (Олександр Довженко).« Українська пісня – це справжня поезія серця і почуття…» (Ватрослав Ягич).«Україна – колиска наймелодійніших народних пісень і музика до них…» (Альфред Єнсен).Музична пауза « Пісенний вернісаж».Прослухайте уривки пісень, назвіть їх авторів.Пропоновані музичні твори : М. Лисенко «Молитва», «Колискова»; музичні обробки українських веснянок; К. Стеценко «Колядки»; М. Леонтович «Щедрик».Виразне читання поезії учнем.                   Рідна пісня  У мене вмить забється в грудях серце,
 Коли до болю щира й чарівна
Десь наша рідна пісня розіллєтьсяІ жайвором весняним залуна.Я чую – в ній дзвенять на повний голосМого народу радощі й жалі;Я бачу в ній золототканий колос
Моєї благодатної землі.В її вінок вплелися кров і сльози,І запорожців славних грізна сталь.Важкі походи і весняні грози,І материнська ласка , і печаль.В її вінку – і гордий жар калини,І сонячних пшениць загуслий сік,І слава трудової України,Якій не згинути повік.                                        Дмитро Луценко.Слово вчителя.        У пісні і справді все є. І кожному з нас подобається інша пісня. А які ж пісні шанують у ваших родинах?Переходимо до захисту проекту.Учні протягом кількох уроків готувалися до захисту проекту: спілкувалися із своїми рідними, занотовували цікаві історії з їхнього життя, записували їхні улюблені пісні. Оформивши свої матеріали, діти створять альбом родинної пісні.             Захист проекту.Діти виступають перед однолітками, захищаючи свою роботу, створюють альбом родинної пісні.6. Підсумок.Рефлексія.Яку роль у житті людини відіграє пісня?7. Оцінювання навчальних досягнень учнів.8. Домашнє завдання та його інструктаж.
Опрацювати статтю М. Сингаївського «Пісні моєї матері» або статтю О. Кошиця « Про українську пісню і музику».

Немає коментарів:

Дописати коментар